Sunday, April 12, 2015

Cara Melakukan Pertolongan Pertama Pada Orang Pingsan

Cara Melakukan Pertolongan Pertama Pada Orang Pingsan

Pengsan dan kehilangan kesedaran boleh terjadi dr rochelle skin expert pada siapa saja, tak terkecuali keluarga anda. Pencetus pengsan ini biasanya bermula dari terjatuh atau terhantuk benda tupul sehingga membuat orang tersebut tidak sedarkan diri. Apa yang perlu dilakukan?
Mendapati orang yang pengsan secara tiba-tiba sering membuat kita menjadi panik. Bahkan, beberapa orang mengaku bingung harus berbuat apa. Tidak adanya ahli perubatan di sekitar lokasi menjadikan suasana jadi semakin panik.
Jika anda menemui keadaan seperti tersebut, sebaiknya jangan panik. Anda boleh memberikan pertolongan pertama pada mangsa pengsan. Pertolongan yang anda berikan ini akan sangat bermanfaat untuk mengembalikan kesedaran mangsa.
Berikut cara melakukan pertolongan pertama pada mangsa pengsan:

1. Topang tubuh mereka
Orang yang akan pengsan biasanya menunjukkan tanda-tanda kehilangan kesedaran. Misalnya, apabila ada orang yang kelihatan goyah dan kehilangan kesedaran, akan topang tubuh mereka dan letakan secara perlahan. Hal ini mencegah korban terjatuh secara tiba-tiba hingga mengakibatkan kecederaan yang serius.

2. Pindah ke tempat selamat
Saat mendapati seseorang yang sudah tergeletak pengsan, akan lihat keadaan sekitar lokasi kejadian. Apakah mangsa pengsan kerana dipatuk ular, tersengat aliran elektrik, atau hal lain. Jika tidak ada yang mencurigakan, pindahkan mangsa ke tempat yang lebih selamat.

3. item respon korban
Cuba panggil namanya apakah korban boleh bertindak balas. Anda juga boleh menepuk bahunya beberapa kali. Jika mangsa boleh sedar kembali, tenangkan mangsa dan biarkan mereka untuk berbaring sesaat agar kembali pulih. Jika tidak sedar, akan panggil bantuan.

4. Jangan berkumpul
Kebiasaan orang selalu mengerumuni mangsa pengsan kerana penasaran. Sebaiknya elakkan hal ini, biarkan mangsa mendapatkan udara segar. Kebiasaan berkumpul justru akan membuat korban jadi susah bernafas.

5. Telefon bantuan perubatan
Jika mangsa tidak akan sedar, cek nafas dan degupan jantungnya. Jika nafasnya mula hilang dan lemah, segera hubungi pasukan perubatan untuk segera mendapatkan pengendalian. Atau anda boleh terus membawanya ke rumah sakit.

6. Minuman manis
Saat korban sudah sedar, anda boleh memberikan dia minum atau jus buah yang manis. Biasanya pengsan itu disebabkan kerana mengalami dehidrasi, rendahnya kadar gula, dan juga kurang garam. Biarkan korban berehat hingga tubuhnya kembali fit.

Selain enam hal itu, anda juga perlu waspada saat memindahkan tubuh mangsa, terutama jika diketahui ada tulang yang retak atau patah. Kesalahan dalam mengangkat tubuh korban boleh memburukkan kecederaan tulangnya.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive