Tuesday, April 28, 2015

7 Langkah Mudah Mani-Pedi Sendiri di Rumah

7 Langkah Mudah Mani-Pedi Sendiri di Rumah

Rawatan kuku tangan atau biasa juga disebut manicure adalah suatu rutin yang digemari oleh wanita (kadang-kadang lelaki juga).
Rutin penjagaan kuku ini memberikan kesan relaksasi dan juga mencantikkan kuku kita.
Namun terkadang melakukan manicure di salon khusus boleh membuat beg bolong.
Kamu tau gak kalo misalnya mani-pedi itu boleh dilakukan sendiri di rumah, dan boleh juga dilakukan bareng temen-emen kamu.
Buat kamu-kamu yang budgetnya terhad dan suka mencantikkan kuku, berikut ini ada 7 langkah mudah (dan murah pastinya) untuk mani-pedi sendiri di rumah.

Pertama-tama, berikut ini adalah hal-hal yang kamu perlukan;
• Cecair pembersihan kutek (aseton)
• Kikir kuku
• Buffing block
• Body scrub
• Stik kutikula
• Minyak kutikel
• Pelembap
• Base coat, kutek berwarna dan top coat

Nah selanjutnya, ini adalah langkah-langkah dalam melakukan mani-pedi:

1. Mula dengan kuku yang bersih
Pastikan kuku tangan dan kaki kamu bersih dari kutek, bersihkan kukumu menggunakan aseton atau nail polish remover non-aseton yang boleh kamu dapatkan di kedai ubat. Kemudian mulakan bentuk kukumu menggunakan gunting kuku, atau kikir dan kemudian gunakan buffing block untuk memperhalusi kukumu. Ada beberapa bentuk kuku yang boleh kamu cuba yaitu almond, mountain peak, square, rounded, squarely rounded, dan bujur.
Oval merupakan bentuk kuku paling standard dan tidak terlalu mencolok, kamu cukup membentuk kukumu sehingga kelihatan seperti telur. Bentuk kuku bujur memberikan kesan jari panjang sehingga sesuai untuk kamu yang jarinya kurang panjang. Sedangkan bentuk kuku kotak (square) merupakan bentuk kuku yang paling popular, sangat fashionable. Untuk mendapatkan kuku berbentuk kotak kamu hanya perlu meletakkan alat kikirmu di kedudukan garis lurus kemudian mula membentuk sehingga kelihatan seperti kotak. Bentuk kuku kotak sesuai untuk kamu yang jarinya panjang dan mempunyai kuku yang lebar

2. Scrub
Setelah membentuk dan membersihkan kuku dari kutek, sekarang adalah masa untuk membersihkan sisa sisa kotoran yang ada. Gunakan body scrub yang dijual di super market ataupun kedai kecantikan, aplikasikan sedikit ke telapak dan punggung tangan serta kaki kemudian urut-urut perlahan. Anda juga boleh membuat body scrub mu sendiri hanya dengan mencampurkan satu sudu makan gula dengan satu sudu makan baby oil. Scrubbing memberikan kesan relaksasi dan juga dapat menghaluskan kulit kamu kerana proses scrubbing mengangkat sel-sel kulit mati yang ada. Bilas hingga bersih.

3. Melembabkan kulit kamu
Setelah kamu mengangkat sel-sel kulit mati dari kulit kamu, sekarang kamu harus mengembalikan kelembapan kulit kamu. Gunakan alat rawatan kuku yang dijual di super market dan juga minyak kutikula atau hand cream untuk melembutkan dan menggalakkan kutikula mu. Ingat! Jangan pernah menggunting kutikula mu, kerana itu boleh menyebabkan luka dan jangkitan.

4. Jangan lupa base coat
Gunakan base coat untuk menjadi alas dari kutekmu. Basecoat berguna untuk melicinkan permukaan kukumu sehingga kutekmu boleh kelihatan lebih cantik dan rapi.

5. Warnai kukumu
Gunakan kutek dengan warna kesukaanmu, atau sesuaikan dengan mood kamu saat itu. Kalau kamu bosan dengan kutek yang biasa saja dan polos kamu boleh cuba nail art, pada jaman berkembang seperti ini kamu boleh dengan mudah mencari tutorial nail art di internet, youtube dan pinterest biasanya menjadi pilihan utama.
Atau, kalau kamu malas atau kesusahan dalam mengaplikasikan nail art pada kukumu sendiri, kamu boleh cuba dan menghubungi instagramnailed_itjkt. Nailed it menawarkan perkhidmatan nail art dengan harga yang sesuai dengan kantongmu. Go check them out!

6. Top coat
Selepas menggunakan kutek, gunakan top coat telus untuk melindungi kutek ataupun nail art mu sehingga tidak mudah rosak dan juga warnanya lebih bertahan lama. Kalau kamu bukan jenis yang suka menunggu kutekmu kering, kamu boleh gunakan top coat yang mempercepat keringnya kutekmu, biasanya dijual di kedai kecantikan atau department store.

7. Bersantai
Semua rutin mani-pedi mu sudah selesai, sekarang waktunya bagi kamu untuk berehat dan menikmati masa senggangmu. Selama berehat usahakan untuk tidak menyentuh apa-apa, karena kamu baru saja mewarnai kukumu dan boleh jadi kutekmu belum kering dan mudah rosak.
Supaya apabila kamu melakukan mani-pedi sendiri di rumah kamu tidak terkena jangkitan, peralatan mani-pedi itu perlu dijaga kebersihannya. Seperti contohnya gunting kuku, selepas digunakan gunting kuku boleh dibersihkan dengan cara isi sebuah mangkok dengan larutan isopropyl alkohol, kemudian rendam gunting kuku di dalamnya dan diamkan selama 30 minit agar dapat membubarkan bakteria dan cendawan, setelah itu keringkan dengan cara meletakkan gunting kuku di atas kertas tisu dan tutupi gunting kuku dengan tisu lain, biarkan hingga kering, begitu juga dengan peralatan mani-pedi yang lain.
Namun beberapa alat mani-pedi yang dijual di pasaran diperbuat daripada kayu ataupun buih sehingga memang dibuat untuk sekali pemakaian kemudian dibuang. Anda juga boleh membaca manual cara membersihkan alat mani-pedi mu di bungkusan alat yang kamu beli. Cara penyimpanannya pun harus di tempatkan bersamaan dengan alat-alat lain yang sudah steril sehingga tidak akan tercemar oleh bakteria ataupun kulat daripada alat lain yang belum dibersihkan.
Lakukan rutin ini dengan teman-teman mu ketika sedang pesta malam, atau peralatan yang disebutkan di atas dapat kamu jadikan hadiah untuk kawan yang sedang berulang tahun. Beli peralatan di atas di kedai ubat sehingga kamu mendapatkan harga yang lebih murah, kemudian gunakan box ataupun mason jar untuk mengemasnya, gunakan imajinasimu ketika sedang menghias sehingga teman mu akan terkesan dengan hadiah yang kamu berikan.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive